Leer- en concentratieproblemen

Niet alleen kinderen en jongeren hebben last van leer- en concentratieproblemen. Ook bij volwassenen ‘loopt het hoofd over’, ‘kan er even niets meer bij’ of ‘blijft de informatie niet hangen’.

Een chaos in je hoofd kun je vergelijken met een chaos in je huis of kamer. In het begin kun je je spullen nog wel terugvinden. Maar als je ze een tijd niet hebt gebruikt, weet je niet waar je moet beginnen met zoeken. Dat geeft stress, angst en frustratie. Je bent niet meer bezig met het onderwerp zelf, maar met de chaos om je heen.

Net zoals een kamer kun je je hoofd opruimen. Met de MatriXmethode ontdek je hoe jij jouw hoofd beleeft. Wat er aan gedachten, beelden, geluiden en gevoelens in leeft. Samen gaan we kijken wat je wel of niet in je hoofd wilt opslaan en houden. Je leert hoe je ballast kunt verwijderen of goed opbergen. En hoe je alles wat je wilt houden, handig kunt indelen, op jouw manier. Zodat je rust en ruimte gaat ervaren.

Als leren en onthouden een probleem is, gaan we onderzoeken wat jouw leerstrategie is. Hoe komt informatie bij jou binnen, wat doe je er vervolgens mee en waar sla jij het op? Dit werkt het beste als je hoofd al is opgeruimd en je voor de belangrijke onderwerpen die je wilt onthouden ruimte hebt gemaakt. Bij kinderen zijn dat vaak de schoolvakken, sporten en hobby’s, maar denk ook aan een agenda, familie en vrienden en herinneringen. Volwassenen kiezen meer voor werk, familie, partner, kinderen, kennis en eventueel een opleiding.

Op scholen wordt de lesstof veelal stapsgewijs aangeboden. Vanuit details wordt het grotere plaatje duidelijk. Dit systeem werkt prima bij kinderen/volwassenen die meer met hun linker hersenhelft denken, dus met een linksgeoriënteerde leerstijl. Er is echter ook een groep (en het lijkt wel of die steeds groter wordt) die voornamelijk met hun rechter hersenhelft denkt, ook wel ‘beelddenkers’ genoemd. Deze mensen zijn juist gebaat om éérst het grotere geheel te zien, de oplossing, om daarna te kijken hoe je daar kunt komen. Teveel details veroorzaken juist chaos bij hen.

Met de MatriXmethode leer je om alle informatie ook visueel, dus beeldend, op te slaan. Dit is iets wat iedereen kan leren en waar beelddenkers vaak in uitblinken. Ook leren door te doen (kinesthetisch), door middel van luisteren en spraak (auditief) en met structuur (auditief-digitaal) worden erbij betrokken. Want voor iedereen is het uiteindelijke doel om beide hersenhelften optimaal te ontwikkelen. Dan gaan de linker hersenhelft (auditief en auditief-digitaal) en creatieve rechter hersenhelft (visueel en kinesthetisch) samenwerken en kom je volledig tot ontwikkeling.

Tijdens de therapie ontdekken we hoe jij je hoofd en informatie beleeft. Hoe wil jij voortaan alles indelen en leren?

Neem contact met mij op
Bel mij of vul het contactformulier in als je vragen hebt. Het maakt niet uit wat je vraag, klacht of probleem is, ik help je graag.